Mind

Remedial teacher Ester Verberk

Leren is leuk! Leren vergroot het zelfvertrouwen

Maar niet ieder kind gaat graag naar school. Bij sommige kinderen gaat het leren iets moeilijker. Het plezier in leren wordt dan vaak minder en kan zelfs helemaal verdwijnen. Remedial teacher, Ester Verberk, biedt dan uitkomst. Remedial teaching is het bieden van professionele begeleiding bij leerproblemen en leerachterstanden. Met hulp ervaart je kind succeservaringen. Ervaren dat je ergens beter in wordt, dat motiveert! Langzaam maar zeker gaat je kind weer geloven in zijn eigen kunnen waardoor de motivatie groeit.

Interview met Ester Verberk

Na de geboorte van je kinderen besloot je het roer om te gooien?

Ik werkte al ruim 10 jaar bij de Rabobank en had inmiddels drie kleine kinderen. Ik kreeg na de terugkeer van mijn laatste zwangerschapsverlof steeds vaker het gevoel dat een commerciële baan niet de voldoening gaf die ik uit mijn werk wilde had. Ik wilde met mensen werken en het liefste met kinderen. Vanuit de Rabobank kreeg ik toen de kans om me om te scholen en ik ben gestart met de PABO.

Al een paar maanden nadat ik gestart was met mijn studie, kreeg ik de kans om te gaan werken binnen het Speciaal Onderwijs voor blinde en slechtziende kinderen. Een kans die ik met beide handen aangegrepen heb, en waar ik tot op de dag van vandaag ontzettend blij mee ben dat ik die kans heb gekregen. Binnenhet Speciaal Onderwijs kreeg ik de bevestiging dat het werken in het onderwijs mij zoveel meer plezier en voldoening opleverde. Te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen met specialeonderwijsbehoeften door het onderwijs op maat aan te passen en aan te bieden, levert mij zoveel energie en werkplezier op.

Na het afronden van mijn PABO wilde ik me verder verdiepen in het onderwijs voor kinderen waarbij leren niet altijd vanzelf gaat. Daarom heb ik aansluitend de Master SEN (Special Educational Needs/speciale onderwijszorg) afgerond. Vanuit deze master heb ik geleerd om te kijken waarom het leren niet altijd vanzelf gaat en wat er voor nodig is om het kind weer in ontwikkeling te krijgen.

In ons gesprek hoor ik je passie voor kinderen. Waarom koos je ervoor om als remedial teacher te gaan werken?

Nadat ik 11 jaar voor de klas had gestaan, ben ik gaan werken als Ambulant Onderwijskundig Begeleider. Hierbij begeleidde ik blinde en slechtziende kinderen die in het reguliere onderwijs zitten. Tijdens dit werk zag ik dat in elke klas wel een aantal kinderen die extra ondersteuning nodig hadden. Maar in een grote klas met meerdere kinderen die iets extra’s nodig hebben is het voor een leerkracht vaak niet mogelijk om dat extra’s te kunnen bieden. En juist die kinderen wilde ik graag helpen. Vanuit de Master SEN en mijn werkervaring had ik de kennis om te kunnen starten als remedial teacher (Rter).

Waar lopen sommige kinderen tegen aan op school?

Het is zeer uiteenlopend wat de reden is dat een kind het leren niet meer leuk vindt. Soms ligt het tempo te hoog, of past de manier waarop het onderwijs wordt aangeboden niet bij de manier van leren van het kind. Er zijn ook kinderen met een diagnose waardoor het leren niet altijd vanzelf gaat. Als een kind door wat voor reden dan ook het gevoel krijgt of ervaart dat het niet lukt of dat het niet goed genoeg is, kan dat een reden zijn dat hij het plezier in leren verliest. Een kind kan onzeker of faalangstig worden. Het kan ook zijn dat er op een bepaald onderdeel of vakgebied tijdelijk wat extra ondersteuning nodig is, zodat het kind daarna weer met de klas mee kan doen.

Wat vind jij belangrijk bij een hulpvraag?

Ik vind het heel erg belangrijk dat er goed gekeken en geluisterd wordt naar het kind. Wat zit er achter het leerprobleem of het gedrag dat het kind laat zien. Het gedrag is wat waargenomen wordt, maar de aanleiding van dit gedrag zit veel dieper. Als er een hulpvraag is, is het voor mij belangrijk om dat goed in beeld te krijgen, zodat de extra ondersteuning passend is bij het kind. Het gaat om het welbevinden van het kind. Daarbij vind ik het belangrijk om goed te kijken naar de mogelijkheden van de leerling. Hoge doelen stellen is mooi, te hoge doelen stellen kan juist averechts werken. Een hulpvraag moet dan ook altijd passend zijn bij de mogelijkheden van kind, het moet haalbaar en reëel zijn.

Kun je iets uitleggen over de trainingen?

In mijn RT Praktijk bied ik o.a. de begrijpend lezen-training Alle Teksten de Baas aan. Deze training leert kinderen en jongeren in 6 eenvoudige stappen meer overzicht en inzicht te krijgen in teksten. Omdat begrijpend lezen de basis is voor vrijwel alle schoolvakken, is het belangrijk om een goede manier aan te leren om een tekst te kunnen lezen en te begrijpen wat er staat.

In het najaar starten er ook trainingen “leren leren”. Deze trainingen laten kinderen en jongeren zien wat er nodig is om te kunnen leren, door hun persoonlijke leerstijl en leervoorkeuren te ontdekken. Ze leren zich leermethodes eigen te maken die het best passen bij hun eigen voorkeuren en sterke kanten.De training zijn voor kinderen vanaf ongeveer groep 6 tot en met de middelbare school. De trainingen worden (bij voorkeur) in kleine groepjes gegeven, zodat de kinderen van elkaar kunnen leren.

RT Praktijk Mill is lid van de landelijke vereniging voor Remedial Teachers, LBRT.

Je kunt bij RT Praktijk Mill terecht voor ( individuele) begeleiding op het gebied van : rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, leren leren.

RT Praktijk Mill

Veldweg 10

Mill

Klik op de website en je komt meteen op de site van Remedial teaching praktijk Mill

Remedial teaching praktijk Mill – RT Praktijk Mill

Tel: 06-13364132

Spread the love

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.