Mind

Ouder en kind: De kracht van parafraseren

Een simpele techniek waardoor escalatie tussen ouder en kind kan worden voorkomen

Tekst: Ellen van den Berg, HSP kindercoach

Lisa is bezig met het opruimen van de keuken terwijl haar tienerzoon Mark tv kijkt. Ze vraagt hem om te helpen met de afwas. Mark reageert brutaal en weigert haar te helpen. Verontwaardigd zegt Lisa tegen hem dat hij wel mee mag helpen in het huishouden. Mark raakt flink geïrriteerd en het leidt tot een hoog oplopende woordenwisseling tussen beiden. Lisa probeert krachtig te reageren om haar autoriteit te handhaven, maar van binnen voelt ze zich gefrustreerd en machteloos…

Valkuil

De grootste valkuil voor ouders, is om in gespannen situaties impulsief te reageren vanuit hun eigen emoties.

Hierdoor lopen ze het risico om de communicatie met het kind te verbreken en in een neerwaartse spiraal van een conflict te belanden. Waarbij beide partijen zich niet begrepen voelen. Maar hoe kan je dat als ouder vermijden als een scala aan emoties bij je wordt getriggerd?

Als ouder vraag je je af: Hoe kan ik mijn kind bereiken in zo’n situatie?

Wat heeft mijn kind nodig om normaal te blijven doen?

Laten we hier meteen een duidelijk antwoord op geven: Jouw kind heeft eigenlijk maar één behoefte in zo’n situatie, en dat is: Erkenning.

Wat verlangt je kind?

Je kind verlangt ernaar dat je echt naar hem of haar luistert.

Zelfs als hij of zij onredelijk of brutaal is, wil je kind simpelweg serieus genomen worden en gehoord worden.

Mijn ervaring heeft me geleerd dat ik niet altijd de juiste tools had om mijn kind zich gehoord te laten voelen tijdens conflicten.

Vaak reageerde ik vanuit mijn eigen defensieve emoties, wat de situatie alleen maar verergerde.

Toen ik de techniek van het parafraseren ontdekte, veranderde alles. Vanaf dat moment voelde mijn zoon zich vaker erkend en begon hij meer te praten, waardoor de escalaties steeds zeldzamer werden.

Deze positieve verandering gun ik echt iedere ouder.

Parafraseren: Een simpele techniek met grote impact.

Parafraseren is een effectieve techniek uit reflectief luisteren. Het komt er simpelweg op neer dat je de woorden van je kind letterlijk herhaalt of met een lichte wijziging, waardoor je laat zien dat je echt luistert en zijn/haar perspectief begrijpt.

Hoe werkt het?

Stel dat je kind je een grote mond geeft. Dan begin je als ouder met het onderdrukken van je eigen emoties. Vervolgens herhaal je “mechanisch” de woorden van je kind en wacht je op reactie. Dit is het moment waar de magie gebeurt.

Waarschijnlijk wil je kind het gesprek voortzetten en dat is precies wat je beoogt.

Vervolgens blijf je diens woorden herhalen.

Grote kans dat je kind zal kalmeren omdat het merkt dat je echt luistert.

Door terugkerende rust krijg je als ouder ook weer grip op je eigen emoties en kun je overgaan tot een normaal empathisch gesprek.

Wat je eigenlijk doet als ouder, is een slimme truc toepassen om tijd te winnen om zo je eigen emoties onder controle te krijgen. Tegelijkertijd geef je je kind het gevoel dat het echt wordt gehoord, waardoor de spanning bij je kind afneemt.

Kortom, het is gewoon briljant!

Twee vliegen in één klap!

Waar wacht je nog op?

Oefenen is de sleutel tot succes, ook bij parafraseren.

Op mijn website vind je voorbeelden van parafraseren onder blogs. Ga er vandaag nog mee aan de slag, het is echt het proberen waard!

Ik ben HSP kindercoach en moeder van een geweldige lieve geadopteerde zoon. Als voormalig verpleegkundige ben ik omgeschoold tot energetisch kindercoach. Ik heb een schat aan kennis met name op het gebied van hechtingsproblematiek en autisme.

Mijn theoretische kennis en persoonlijke ervaringen hebben mij waardevolle inzichten gegeven. Door mijn eigen inzichten te delen via mijn blogs, wil ik ander ouders ondersteunen en hen helpen inzicht te krijgen in de uitdagingen, die zij met hun kinderen kunnen tegenkomen.

Liefs, Ellen

Website: kindercoachpraktijkgoud.nl

Deel dit op social media 🙏

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *