Mind

Kinderen- Brein en Leren

De founder van Human Design, Ra Uru Hu, die 25 jaar van zijn leven heeft gewijd aan de doorontwikkeling en educatie van het systeem, zei: “Human Design is er voor onze kinderen, maar hier hebben we wel volwassenen voor nodig”.

Het is een groot geschenk te weten wat het Design van een kind is. Hiermee kun je kinderen iets heel bijzonders geven: de mogelijkheid om te leven als zichzelf in deze wereld waar alles draait om homogenisering. Hoe prachtig is het, voor jou en voor je kind, om je kind écht te kunnen zien, in alle uniekheid.

Het brein

Het menselijk brein ontwikkelt zich, net als ons celgeheugen, in cycli van zeven jaar. Elke cyclus heeft een specifieke ontwikkeling, zowel in de aansturing van het lichaam als ons bewustzijnspotentieel. Elk brein is uniek, maar is in de basis geconfigureerd als “Actief / Strategisch” of “Passief / Receptief”. Dit heeft te maken met de wijze waarop je informatie verwerkt. Informatie is alles wat je zintuigelijk waarneemt, dus alles wat je hoort, ziet, voelt, proeft, ruikt en de totale gewaarwording.

Geheugen en informatieverwerking

De oriëntatie van het brein, zoals we dit noemen, heeft grote invloed op de wijze van leren en studeren bij kinderen. Kinderen met een Passief brein nemen het totale spectrum van informatie op, alle “data” gaan het brein in om in het geheugen te worden opgeslagen. Hun brein werkt als een spons. Voor deze kinderen kan het lastig zijn om zich op iets specifieks te concentreren: in de klas komt de stem van de leraar met dezelfde prioriteit binnen als de vogeltjes buiten of het gekriebel van hun trui. Voor hen is het belangrijk om echt aanwezig te zijn in de les, dan nemen ze alles op en kunnen ze dit ook weer terughalen als ze er vragen over krijgen, of bij het maken van een toets.

Kinderen met een Actief brein filteren de informatie uit de omgeving en slaan alleen op waar ze hun aandacht op richten. Dit zijn kinderen die zich in de klas concentreren op wat de leraar vertelt en hier bijvoorbeeld aantekeningen van maken. Wat er om hen heen gebeurt, wordt door hun brein nauwelijks verwerkt. Dit type brein heeft een hoge neurale activiteit en heeft daarom geregeld voedsel of warme drank nodig. Genoeg tussendoortjes mee in de schooltas dus! Huiswerk maken en studeren op de traditionele wijze, dat wil zeggen strategisch en door middel van herhaling en oefeningen, werkt voor deze kinderen goed. De aandachtsspanne is gelimiteerd, dus het is goed om huiswerk te maken in blokjes van 10 of 20 minuten, met voldoende pauzes.

Zintuigen

In de vorige editie heb ik verteld dat mijn kinderen het tastzintuig als primaire cognitie hebben. Hun brein verwerkt informatie optimaal via aanraking. Dit geldt voor voeding, maar ook voor leren en spelen. Mijn kinderen zijn dus letterlijk “gemaakt” om met hun handen te werken en ze genieten hier enorm van! Ze zijn het liefst de hele dag buiten met zand, gras, takken en diertjes in de weer. Maar ook klei of kinetisch zand is voor hen een paradijs. Mijn zoontje zit in groep 1 en komt elke dag met de prachtigste kunstwerken uit de timmerhoek of knutselhoek thuis. Met hun Passieve brein nemen ze zintuigelijk het hele spectrum waar, dus ook alles wat ze aanraken. Hoe dat werkt en voelt, daar kunnen de meeste van ons zich geen voorstelling van maken.

Logisch en Abstract

De configuratie van het brein zit “onder de oppervlakte” van het Design. Ook in de definiëring in de Bodygraph zien we informatie over het denken en leren. Kinderen met een zogeheten logische definiëring zijn van nature goed in het zien van patronen. Rekenen, lezen, schrijven en überhaupt ons westerse schoolsysteem gaat ze goed af. Kinderen met een abstracte definiëring zijn hier voor het ervaringsleren, het grote geheel zien, onze verhalenvertellers en kleine filosofen. Deze kinderen zijn visueel aangelegd en kunnen makkelijk “iets voor zich zien”, terwijl er ook kinderen zijn die primair akoestisch zijn ingesteld.

Elk kind is uniek en geen enkel aspect van het brein of de Bodygraph kan los worden gezien van het totale Design. Voor ieder kind geldt dus een gedifferentieerde wijze van informatieverwerking en leren.

Kijk op www.ohmns.nl voor meer informatie over een Reading over je kind(eren.

Ik ben Nathalie, mama van Floris en Femke en we wonen met ons vieren in Boxmeer. Van jongs af aan ben ik bezig met wetenschappen als kwantumfysica en kosmologie, en parallel daaraan heb ik een hele spirituele reis gemaakt. Op dit moment volg ik de officiële opleiding tot Professional Human Design Analist en daarnaast het specialisatietraject Child Development.

Deel dit op social media 🙏

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *