Mind

Kinderen en jongeren hebben het moeilijk

Het breekt mijn hart, als ik hoor dat kinderen of jongeren het moeilijk hebben, verdrietig zijn, boos zijn, gepest zijn of zelf een pester zijn geworden. Als ik hoor hoeveel jongeren zich zorgen maken over het klimaat, de oorlog en hun toekomst.

Esther Pullens van Coaching ‘t Verschil voelt hetzelfde. Het gaat haar aan haar hart, als kinderen en jongeren het moeilijk hebben.

Interview met Esther Pullens

Welke problematiek kom je vaak tegen bij kinderen en jongeren?

Dit is heel erg uiteenlopend: onzekerheid, faalangst, niet lekker in hun vel zitten, vastlopen, zorgen maken en gepest worden, komt allemaal geregeld voor.


Op welke manier kan een coachsessie uitkomst bieden?

Een coachsessie geeft veel inzichten. Een kind krijgt inzicht waardoor het niet gaat zoals hij/zij graag zou willen. Ze krijgen inzichten in hun patronen, gedachten, overtuigingen en gevoelens. Door zich hier bewust van te worden, ontstaat ook de keuze om het anders te doen.


Je bent traumacoach, kindercoach en nu ook PMA-Coach. Wat is de toegevoegde waarde van PMA, Progressive Mental Alignment, coaching?

Alle methoden, traumacoaching, kindercoaching, maar ook EMDR, NLP, Mindfulness zijn hele mooie ondersteunde methoden die mooie resultaten boeken. Met PMA kom ik echt tot de bron van de klachten.
Waar komt het vandaan hoe je denkt, doet en voelt? Door middel van de PMA-vraagtechniek haal ik details vanuit je onderbewuste brein naar je bewuste brein.

Hiermee worden koppelingen en verbindingen opnieuw gemaakt en ruim je de ballast blijvend op.

Hierdoor voelt het kind meer rust, kan het meer genieten, vertrouwt het meer op zichzelf en kan ook meer in zijn of haar kracht staan.

Kun je een voorbeeld noemen van een vraagtechniek met de PMA-methode?

Met PMA gaan we op zoek naar vervelende details. Een van de vragen is dan ook: wat is hier het meest vervelend voor jou? Is dat iets wat je hoort, ziet, ruikt of anders?

We laten de vragen altijd open. We gebruiken ook altijd Wat-vragen, nooit Waarom-vragen.

Hoe kun je als ouder weten (of onderzoeken) of je kind een coaching gesprek nodig heeft?

Als je als ouder merkt dat je kind langdurig “ander” gedrag gaat vertonen, dan kun je het beste eerst zelf met je kind in gesprek gaan.

Probeer erachter te komen wat de reden is van het “andere” gedrag en of dit op te lossen is. Soms wil het kind niet met een ouder praten en kan het zelf aangeven met wie wel. Mocht het kind het aangeven of het niet weten, is het goed om een coach in te schakelen.

“Ander” gedrag kan zich onder andere uiten in; verbinding verbreken, niet communiceren, terugtrekken, somberder zijn, in gedachten zijn, boosheid, woede-aanvallen.


Stel, je wilt graag als ouder dat je kind naar een coach gaat, maar je kind wil niet. Wat zou je dan kunnen doen?

Je zou dan ook zelf naar een coach kunnen gaan. Kinderen houden jou als ouder vaak een spiegel voor. Door te kijken wat jou daar nu zo in raakt en dat op te lossen, krijg je weer een andere verbinding met je kind.

Soms wil het kind dan “ineens” zelf ook naar een coach. Doordat het een verandering merkt bij de ouder.

Heeft de PMA-methode jou persoonlijk ook handvatten gegeven om verder te komen?

Jazeker. Naast dat ik PMA-sessies uitoefen, onderga ik ze zelf ook. Als ik merk dat ik in een situatie zit waar ik me niet fijn bij voel of waar ik heftig op reageer, dan ga ik met een PMA collega kijken waar dat vandaan komt.

Door verschillende PMA sessies in het verleden, ben ik mij steeds bewuster geworden van bepaalde patronen, gedachten en overtuigingen.

Maar ook welke fysiologische reactie hieraan gekoppeld was, wat het lijfelijk met mij deed.

Door hiermee aan de slag te gaan, viel er veel van me af. Wat resulteert in dat ik me veel meer ontspannen voel, maar ook dat ik veel beter keuzes vanuit mezelf, kan en durf te maken.

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen en jongeren bij jou een coachsessie inplannen?

Ik werk het meeste met kinderen van 8-15 jaar. Als een kind al ouder is en specifiek vraagt om hulp, kijk ik wat de hulpvraag is. Als ik ze kan helpen, doe ik dat, anders verwijs ik door naar een collega.

In het traject met kinderen, neem ik ook (indien nodig of gewenst) begeleiders van de kinderen mee. Dit kunnen ouders/verzorgers zijn, maar ook leerkrachten, trainers etc.

Daarnaast geef ik ook op basis- en middelbare scholen presentaties, in het kader van pestgedrag, groep 8-brugklas, groepsvorming.

Wat is je doel?

Als kinderen al op jonge leeftijd weten hoe het werkt en hun ballast opruimen, hoeven ze dit niet hun hele leven met zich mee te dragen.

Als ze weten hoe het werkt, kunnen ze het ook (kleinschalig) op zichzelf toepassen. Mijn doel/passie is om kinderen en jongeren weer fijn in het leven te laten staan. Ik word er blij van als ik kinderen weer zie opbloeien, weer zichzelf zie worden, in hun kracht zie staan en dat ze weer (zorgeloos) stralen.

Mogen ouders of kinderen je bellen bij eventuele persoonlijke vragen?

Uiteraard. Er is ook een mogelijkheid om een online kennismakingsgesprek in te plannen, dat is gratis en geheel vrijblijvend.

Esther Pullens
www.coachingtverschil.nl
Dorpsstraat 92
Afferden lb

https://www.coachingtverschil.nl/

Deel dit op social media 🙏

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *