Gezondheid

Van COVID naar GO-FIT

Sommige mensen die het Coronavirus hebben doorgemaakt lukt het niet goed om hiervan te herstellen. Veel voorkomende restklachten zijn o.a. kortademigheid, drukkend gevoel op de borst, (chronische) vermoeidheid, moeite met concentreren, slaapproblemen, neerslachtigheid, spierzwakte en reuk- en smaakverlies.


Vaak is het virus nog niet goed opgeruimd door het immuunsysteem. Door het volgen van bepaalde stappen kun je met behulp van voeding, supplementen en/of leefstijlinterventie het zelfgenezendvermogen verbeteren. Hiermee kunnen restklachten effectief verminderd worden. Voor mensen met zeer ernstige klachten ligt dit uiteraard gecompliceerder en is ‘maatwerk’ en een begeleidingstraject aan te raden.


VIRALE RESTEN VERMINDEREN
Als eerste moeten we dus het virus op gaan ruimen en daarmee ook het immuunsysteem tot rust brengen. Een virus uit het verleden kan al weg zijn maar het immuunsysteem gaat niet uit. Als het immuunsysteem wel uit mag maar niet uit gaat, gebruikt het alle energie. Dit kan ten koste gaan van
andere (belangrijke) lichaamsprocessen.


Een virus (en daarmee ook virale resten) gebruikt de mitochondriën, dit zijn onze energie-fabrieken.
Zo lang virale resten deze mitochondriën gebruiken, heb je minder energiefabrieken. En je kunt niet herstellen zonder energie.

Met virusresten zitten er dus nog steeds lichaamsvreemde stoffen in je
lichaam (en je bloed), waardoor het immuunsysteem niet tot rust komt. Daarom is het verwijderen van virale resten dus een belangrijke stap.

In ongeveer een kwart van de gevallen is er sprake van symptomen in het centraal zenuwstelsel zoals hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en overgeven, verminderde alertheid, slaapproblemen en depressie. Het is van belang hierop te anticiperen om te voorkomen dat dit tot nog meer problemen leidt op lange termijn. Dit kan bv. door de hersenen te beschermen met lactoferrine.

Dit is een lichaamseigen eiwit dat kan helpen een virus in lichaamscellen op te ruimen en het beschermt het zenuwstelsel tegen verdere schade. Naast lactoferrine zijn er nog een aantal supplementen en ontstekingsremmende voeding die het zenuwstelsel kunnen beschermen en erger kunnen voorkomen. Zo kan ook Colloïdaal (of Nano) zilver effectief en veilig worden ingezet om virale resten te verminderen en het immuunsysteem te ondersteunen.

Om het immuunsysteem verder tot rust te brengen helpt voeding met flavonoïden. Dit zijn krachtige antioxidanten uit groenten en fruit die ook de kleur aan voeding geven. Om dit kracht bij te zetten kunnen supplementen zoals resveratrol, quercetine en EGCG (groene thee) ook ondersteunen.


ENERGIE OPBOUWEN
Een volgende stap is het op peil brengen van de energiehuishouding, ofwel het herstellen van de mitochondriën. Een belangrijk stofje hierbij is PQQ, een lichaamseigen en vitamine-achtige stof. Het stimuleert de celgroei en is essentieel voor het goed functioneren van onze energiefabriekjes. PQQ is
(in hoge doseringen) te vinden in moedermelk. Ook zit het in voeding zoals groene paprika, kiwi, papaja, peterselie, tofu en groente thee. Voor een krachtigere werking kan het ook als supplement ingezet worden.

HERSTEL VAN SPIER EN LONGWEEFSEL
Langdurige klachten en een niet adequate behandeling kunnen een afname van spiermassa en een verminderde spierkracht tot gevolg hebben. Hiervoor is het van belang voldoende eiwitten te nemen. Een aminozuur dat specifiek van belang is voor het opbouwen van spierweefsel is L-leucine.

Dit maakt deel uit bij de vorming van spieren en is het enige aminozuur dat door spieren als energie kan worden gebruikt. Leucine zit in aubergine, bruine rijst, bonen, cashewnoten, erwten, hazelnoten, komkommer, kool, paranoten, pinda’s, sojabonen, spinazie volkoren tarwemeel en tomaten. Ook leucine is in supplementvorm verkrijgbaar en goed te gebruiken.


En last but not least, het herstellen van het longweefsel en de longcapaciteit. Ook voor de longen zijn er specifieke voedingsmiddelen die de longgezondheid verbeteren. Sowieso zorgt een dieet wat rijk
is aan groenten en fruit tot een hogere inname van antioxidanten en een betere longfunctie, dit is dan ook de basis.

Maar bij echte longproblematiek zoals bij veel mensen met restklachten van Covid het geval, is dit niet afdoende. Specifieke nutriënten die van belang zijn om de longen te verbeteren zijn selenium, magnesium, zink, omega 3 vetzuren, vitamine D, vitamine A, vitamine E en GLA.

Vermijd geraffineerde granen, (bewerkte) zuivel, rood vlees (producten), suiker, desserts en vanzelfsprekend fastfood en transvetten. Ook teveel eten is niet bevorderlijk voor de longcapaciteit.

Een heel krachtig supplement voor de longen is NAC (N-Acetyl-Cysteïne), een zwavelhoudend aminozuur. Dit werkt als een sterke antioxidant in de longen en beschermt tegen acute longschade.

Tevens versterkt NAC het immuunsysteem, werkt ontgiftend en slijmoplossend. Ook Cordyceps (een medicinale paddenstoel) geeft verbetering van de longfunctie, het vergroot de longcapaciteit,
verbetert de energie in de cellen en ruimt vrije zuurstofradicalen op.

Qua leefstijl interventie is ademhalingstherapie een mooie en effectieve manier om de gezondheid te verbeteren en sneller te helpen herstellen van chronische/restklachten. Een ademhalingstherapeut kan hierbij uitkomst bieden.

Door : Nina van der Burgt

BEGELEIDINGSTRAJECT Voor meer informatie of eventueel een begeleidingstraject kun je contact opnemen via info@gezondenbewust.nl of op tel. 06-29506218.

www.gezondenbewust.nl
Aanvulling: Deze informatie is vanuit orthomoleculair standpunt bekeken. Dit is niet per definitie de enige, juiste of beste zienswijze. Wel is deze wetenschappelijk onderbouwd en zien we in de praktijk
de positieve effecten hiervan.

Spread the love

2 reacties

  • shivatje

    Een gezonde levensstijl doet wonderen.
    Dan spreek ik nog maar alleen over voldoende beweging, voldoende groeten. Als men dan nog dieper wilt gaan dan komt deze tekst zeker van pas.

    Je lichaam kan zelf veel genezen ook na een ziekte. Het is juist hoe je er zelf voor open kan stellen.

    Aum Shanthi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *