Gezondheid

Het Helende Huis

We zitten te veel en dat is niet goed. Door te lang zitten steken ziekten de kop op. Bewegen dus met dat lijf. Maar hoe doe je dat nu de sportscholen nog steeds dicht zijn? Fysiotherapeuten zien steeds meer nek, rug en schouderklachten. We kijken veel op onze telefoon, dit is een onnatuurlijke houding. We werken meer thuis zonder dat we een goede bureaustoel ter beschikking hebben. Ouderen fietsen en lopen minder buiten in verband met corona. Jongeren zitten veel thuis achter de computer. Hoe kunnen we dan toch zorgen dat we overdag genoeg bewegen ?

Paula de Visser ziet overal beweegkansen. Zij is de eigenaresse van Het Helende huis. Een spontaan, vrolijk, bewegend mens die graag iedereen wil motiveren. Zij ziet beweegkansen op je werk, achter het bureau, thuis in de huiskamer, in de tuin, overal. Zij kan je leren om meer te bewegen gedurende dag. Samen kun je je doel bespreken en maakt zij een bewegingsplan. In dit interview legt ze uit waar Het Helende Huis voor staat.

Paula de Visser: “Met Het Helende Huis wil ik bijdragen aan de fysieke gezondheid en het welzijn van mensen, met beweging als middel. Onze moderne leefstijl heeft veel invloed op de manier waarop wij (niet) bewegen. Wij brengen veel tijd in dezelfde houding door, wat ten koste gaat van onze beweeglijkheid en gezondheid.”

Kan beweging pijnlijke klachten voorkomen?

“Fysieke klachten ontstaan vaak door gebrek aan beweging of het teveel herhalen van dezelfde beweging. Sommige spieren en gewrichten worden nauwelijks gebruikt, andere spieren en gewrichten worden overbelast. Een stijve nek of rug is het eerste signaal dat je in actie moet komen om de doorbloeding weer op gang te brengen d.m.v. beweging.”

Moeten we elke dag een uur in de sportschool trainen of kan het ook anders?

“Iedere dag een uur sporten is prima, alleen wat doe je de rest van de dag? Het is efficiënter voor je lichaam en brein om gedurende de dag variatie aan beweging te krijgen. Zonder dat het je extra tijd kost, kun je de hele dag variëren in beweging en daarmee klachten voorkomen.”

Je geeft aan dat je beweegkansen kunt ontdekken gedurende dag. Kun je daar een paar voorbeelden geven?

“Zittend of staand achter jouw bureau, kun je variëren in houding. Gebruik de speakerfunctie als je met iemand belt, dan heb je je handen vrij om te variëren in houding en beweging. Of plaats voorwerpen die je vaak gebruikt hoog of laag in de kast, zodat je moet reiken of hurken om het te pakken.”

Voor welke leeftijd zijn de oefeningen geschikt?

”Voor iedereen die gevarieerder en beter wil leren bewegen door de dag heen. Variërend van tieners en thuiswerkers die veel tijd achter de laptop doorbrengen tot volwassenen die hun beweeglijkheid, balans en kracht willen vergroten. Ook als je een fysiek beroep hebt, kan het zinvol zijn om tussendoor even anders te bewegen. Je start vanuit je eigen basis en van daaruit worden de bewegingen uitgebouwd.”

Hoeveel sessies heeft iemand nodig voordat het een gewoonte wordt?

”Het aantal sessies verschilt per persoon. De meeste winst behaal je door de bewegingen toe te passen door de dag heen. Ik draag de variatie aan en de klant gaat ermee aan de slag. Dat is het mooiste van mijn vak. Mensen helpen uiteindelijk zichzelf en krijgen de regie terug over hun eigen fysieke gezondheid.”

Ook bedrijven huren jou in?

”Onlangs heb ik de directie van een advocatenkantoor een beweegsessie gegeven. Na de sessie van een half uur, kreeg ik de reactie dat de spieren in de nek en schouders al anders aanvoelden. In april krijgt dit project een vervolg voor de rest van de medewerkers.”

Waardoor ben je je gaan verdiepen in natuurlijk bewegen?

”Ik zag en zie in mijn omgeving dat mensen belangrijke bewegingen niet meer kunnen maken. Bijvoorbeeld hangen of de polsen belasten. Het gaan zitten op de grond en weer opstaan zonder de handen te gebruiken is een basisvaardigheid, die veel volwassenen met moeite kunnen uitvoeren, ongeacht de leeftijd.”

Wat is het mooiste compliment dat je ooit hebt gekregen?

”Die kwam van een deelneemster die van haar fiets was gevallen. En zij gaf aan dat dankzij de bewegingen uit mijn lessen zij makkelijk van de grond op kon staan na de val. Na een les wordt regelmatig aangegeven dat ‘alles weer soepel voelt en stroomt’.”

Hoe kunnen mensen zich bij jou aanmelden?

”Je kunt contact opnemen en jouw beweegdoel of wens bespreken. Dan maak ik een beweegplan waarin datum, tijd en frequentie zijn afgestemd. Voor bedrijven is er keuze uit drie pakketten of ik maak een plan op maat. Dat kan bestaan uit beweegsessies voor groepen, een workshop, individuele sessies of een combinatie hiervan.”

Ben je na dit interview geïnteresseerd en wil je graag een afspraak maken met Paula? Neem dan contact met haar op. www.hethelendehuis.nl

Het Helende Huis – Paula de Visser – Burg. van Hultenstraat 16 – 5443 AR – Haps – 06 400 64 724 – email: hethelendehuis@ziggo.nl www.hethelendehuis.nl

Spread the love

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *