Spirit

Ben jij een empaat? Doe de test! Plus tips hoe ermee om te gaan

Als empaat voel je sterk mee met anderen. Je ervaart andermans emoties, mentale staat en lichamelijke pijn alsof het je eigen omstandigheden zijn.

Empaten weten precies wat een ander nodig heeft.

Empaten hebben een groot inlevingsvermogen, de kunde en vaardigheid om zich in te leven in de situatie of de gevoelens voor een anderen.

Daarnaast ervaart een empaat verdriet en boosheid op een diep niveau. Ze ervaren ook blijdschap, enthousiasme en liefde twee keer zo sterk.

Doe de test

Ontdek met de test van Judith Orloff of jij een empaat bent door de volgende vragen te beantwoorden met ja’ of ‘nee’.

  1. Voel je je vaak overweldigd of angstig?
  2. Maken ruzies of geschreeuw je ziek?
  3. Voel je je vaak alsof je er niet bij hoort?
  4. Zuigen groepen mensen je leeg en heb je tijd alleen nodig om weer op te leven?
  5. Raak je overgestimuleerd door geluid, geuren of mensen die niet stoppen met praten?
  6. Ben je gevoelig voor chemische stoffen of kriebelende kleding?
  7. Ga je het liefst met eigen vervoer naar afspraken zodat je eventueel eerder weg kunt gaan?
  8. Eet je teveel als je last hebt van stress?
  9. Ben je bang om verstikt te worden door intieme relaties?
  10. Schrik je gemakkelijk?
  11. Reageer je sterk op cafeïne of medicijnen?
  12. Heb je een lage pijngrens?
  13. Heb je de neiging tot sociale isolatie?
  14. Neem je stress, emoties of klachten van anderen over?
  15. Raak je overweldigd door multitasking en doe je het liefst één ding tegelijk?
  16. Vul je je energievoorraad aan in de natuur?
  17. Heb je een lange tijd nodig om te herstellen als je bij moeilijke mensen of ‘energievreters’ bent geweest?
  18. Voel je je in kleine steden of op het platteland beter dan in grote steden?

Resultaat

Tel hoeveel vragen je hebt beantwoord met ‘ja’.

Bij 1 tot 5 ben je in elk geval deels een empaat. Gaf je dit antwoord 6 tot 10 keer, dan ben je matig empathisch. Beantwoordde je 11 tot 15 vragen met vooral ‘ja’, dan ben je sterk empathisch. En als je dit antwoord gaf op meer dan 16 van de 20 vragen, dan ben je een echte empaat.

Empathie is een prachtige eigenschap, maar het hebben van een groot hart is voor een empaat niet altijd makkelijk. Je kunt je empathie nu eenmaal niet 1-2-3 uitzetten als je je overweldigd voelt. Hier zijn enkele tips om wat emotionele afstand te nemen en jezelf te beschermen.

TIPS:

1. Kom in actie

Empathie is een gevoel dat aanspoort om in actie te komen. En uiteindelijk is de beste manier om daarmee om te gaan: luister naar je gevoel! Merk je dat mensen het moeilijk hebben, dóe er dan ook iets mee. Breng soep, stuur een kaartje, hang bloemen aan de deur. Niets is raar, wees trots op je empatische vermogen en blijf jezelf.

2 Gezonde voeding en beweging

Als empaat is het extra belangrijk om je lichaam goed te voeden. Blijf weg van te veel suiker, bewerkt eten en cafeïne. Ga in plaats daarvan liever voor gezonde vetten, voldoende eiwitten en complexe koolhydraten. Hoe gezonder je eet, hoe meer energie je hebt en hoe meer je bent beschermd tegen het ‘leegloop-effect’. Tenslotte is beweging cruciaal. Niet alleen om mentaal te ontspannen en fysiek sterk te blijven, maar vooral om je levensenergie in beweging te krijgen. Zo spoel je als het ware je lijf schoon van vastgeroeste emoties van jouzelf en van anderen.

3 Probeer een evenwicht te vinden

Om met iedereen mee te voelen, kan leiden tot psychische overbelasting.

De kunst is om een middenweg te vinden. Niet door minder empathisch te worden, maar door bijvoorbeeld je empathie in te zetten voor meer rechtvaardigheid.

Steun organisaties die dat doen. Organisaties zoals armoedebestrijding, kinderen in oorlogsgebieden, amnesty international, WarChild of VluchtelingenWerk Nederland.

Dat is misschien minder persoonlijk, maar net zo belangrijk. Op deze manier blijf je zelf overeind, in de wetenschap dat je je niet ál het leed van de wereld kunt aantrekken, maar dat je doet wat binnen je mogelijkheden ligt – en een beetje meer.

Spread the love

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.