Gezondheid

ZELFLIEFDE IS GOED VOOR JE GEZONDHEID

Je lichaam bestaat uit miljoenen cellen. Die cellen bestaan uit moleculen, die moleculen uit atomen en als je naar de allerkleinste deeltjes kijkt waar de atomen uit bestaan en waaruit je lichaam dus is opgebouwd, dan vinden de wetenschappers hele kleine trillende deeltjes die allemaal een eigen energieveld hebben met informatie en deze deeltjes beïnvloeden elkaar voortdurend.

Jouw gedachten en emoties hebben ook een trillingsfrequentie. Deze trillingen hebben direct invloed op die kleine deeltjes waaruit ons lichaam bestaat. Emoties met een hoge trilling zijn liefde, dankbaarheid, vreugde, vertrouwen etc. Emoties met een lage trilling zijn angst, woede, schaamte, schuld, verdriet etc. Wanneer je een positieve gedachte hebt, krijg je direct een positief gevoel. Dit samen verhoogt meteen de lichaamsfrequentie van je lichaam.

Ons lichaam is een fantastisch mechanisme en alles staat met elkaar in verbinding.

Bij gevaar komt je lichaam in de vecht- vlucht of bevriesmodus. Het gaat in de overlevingsstand.

Dit doet jouw lichaam automatisch om je te beschermen. Je zenuwcellen geven op dat moment een signaal naar je hersenen om adrenaline en cortisol aan te maken. Dat zijn stresshormonen die ervoor zorgen dat je bloeddruk omhoog gaat, je hartslag versnelt, en er meer bloed naar je spieren en hersenen stroomt, zodat je snel en adequaat kunt reageren. Het betekent ook dat je alerter wordt en al je zintuigen op scherp staan.

Dus ons lichaam werkt zo omdat dit nodig was toen we nog in de vrije natuur leefden. De huidige mens loopt ongeveer 300.000 jaar op aarde rond. Als er vroeger gevaar dreigde van een beer of een ander wild dier, moesten we snel kunnen beslissen wat we op dat moment het beste konden doen. We gaan vechten, vluchten of bevriezen bij gevaar. Wanneer er gevaar dreigt, heeft je lichaam geen tijd om zich bezig te houden met verteren, repareren en herstellen. Je immuunsysteem, je weerstand, je stofwisseling staan dan op een laag pitje. Alle energie gaat naar zelfbehoud en overleven.

Bij stress is dit een automatische reactie van ons lichaam. In de maatschappij waarin we nu leven, is er geen gevaar van wilde dieren, maar ons lichaam reageert hetzelfde. Je hersenen geven bij stress een signaal om adrenaline en cortisol aan te maken.

Wanneer je negatief denkt, praat over dingen die mis kunnen gaan, veel piekert, dan reageert jouw lichaam alsof er gevaar dreigt.

Na een korte periode van stress gaat het lichaam zichzelf weer ontspannen. De recuperatie van het lichaam kan alleen plaatsvinden in een staat van ontspanning. Daarom is slaap ook zo belangrijk, omdat we in onze slaap verwerken en herstellen. Wanneer we langdurig stress ondervinden, krijgt het lichaam niet de kans zich te herstellen en zullen verschillende functies van organen en fysieke systemen verslechteren. Er ontstaat een disbalans in ons fysieke systeem omdat het lichaam zich constant in de vecht-vlucht-bevries modus bevindt.

Wanneer je in angst en onzekerheid leeft, of je koestert wrok tegen iemand, of als je jezelf steeds veroordeelt, zend je voortdurend negatieve signalen naar je hersenen die vervolgens de biochemie in je lichaam verstoren. Als dat maar lang genoeg duurt, kun je daar zelfs ziek van worden.

Nu we weten hoe en waarom ons fysieke lichaam zo reageert, is het dus van grootste belang stress, angsten en negatieve gedachtes te elimineren en zo veel mogelijk aan te pakken.

Stress heeft ook een positieve kant. Het geeft ons een stoot adrenaline en zorgt ervoor dat we in actie komen.

Ongezonde stress zijn dus de momenten waarin we maar blijven piekeren, negatief blijven denken, onszelf bekritiseren, ons schuldig voelen, schaamte voelen, gedachtes herhalen met een doem scenario. Dit heeft zo’n grote invloed op de biochemie van je lichaam.

Uit eigen liefde is het dus van belang, positief te denken, kiezen voor dankbaarheid, vreugde, vertrouwen. Zodat het lichaam zich kan ontspannen en weet dat alles goed is.

De weg naar genezing, is de weg naar eigen liefde. Door beter naar jezelf te luisteren, jezelf goed te keuren, je te richten op je kwaliteiten, door je hart en je vreugde te volgen, jezelf te accepteren en lief te hebben, geef je je lichaam de kans om te ontspannen. In ontspanning kan je lichaam namelijk repareren, herstellen, weerstand opbouwen en groeien.

Ontspanning is dus essentieel voor een gezond lichaam. Bewust kiezen voor massages, wandelingen, sporten, bewegen, Acces bars, mediteren, yoga, zijn een act van zelfliefde.

Leven vanuit zelfliefde is de meest gezonde staat van zijn en brengt je een gezond lichaam

Spread the love

3 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *