Mind

In 2 stappen naar gezonde grenzen

Voel jij je ook voor veel zaken en mensen in je omgeving verantwoordelijk? En merk je dat je dat veel energie kost? Dan ga je waarschijnlijk vaak over je grenzen.

Voordat je het weet, heb je weer ‘ja’ gezegd tegen dat vervelende klusje op het werk, word je luizenmoeder op school of rijd je de buurvrouw/kinderen/ouders ergens naar toe. Natuurlijk helemaal prima om dat te doen en anderen te helpen, tenzij je eigenlijk liever ‘nee’ had willen zeggen!

Zeg je ‘ja’ terwijl je ‘nee’ wilt zeggen dan ga je op zo’n moment over je grenzen heen en doe je niet wat je eigenlijk zou willen doen. Je wilt een ander niet belasten en zo kun jij het weer met jezelf oplossen. En dat geeft een hoop stress en onrust!

Hoe kun je nu jouw grenzen op een gezonde manier bewaken, zodat jij je energiek en vitaal blijft voelen?

Stap een

Bewust worden van eigen grenzen

De eerste stap naar gezonde grenzen is bewustwording daarvan. Stel jezelf gedurende een aantal dagen de volgende vragen:

Waar of wanneer ga je over je grenzen? En waar merk je dat dan aan?

Welke gevoelens, gedachtes en sensaties in je lichaam merk je op zo’n moment op?

Het kan gaan om vage klachten, zoals een zeurend gevoel in je buik of schouders, een gespannen gezicht, een maalstroom aan gedachten, je niet gezien of gehoord voelen. Of dat je gewoon boos of geïrriteerd bent.

Ga na of je dan nog in connectie bent met jezelf?

Meestal is dat niet zo, omdat denken, voelen en doen niet op 1 lijn liggen. Hoe kom je daarna weer in verbinding met jezelf of lukt dat niet?

En dan?

Stap twee

Het achterhalen wat de oorzaak is van het over je grenzen heen gaan en hiervoor een oplossing te vinden. Ik ga in op een paar situaties die van toepassing kunnen zijn.

Ben je iemand die vooral gericht is op ‘geven’ en het moeilijk vindt om te ontvangen? Het is prachtig wanneer je vrij kunt geven zonder er iets voor terug te willen hebben. Maar wanneer je niet vrij kunt ontvangen, mis je alsnog de helft.

Je kunt je hart bewust openstellen voor ontvangen door dagelijks de hartademhalingsoefening te doen uit mijn vorige artikel.

Vind je het lastig om je uit te spreken wanneer iets je niet bevalt?

Het helpt enorm wanneer je jouw boodschap vanuit de ik-vorm brengt. ‘Ik heb er last van wanneer jij …..’ of ‘ Ik heb geen tijd om jou van A naar B te rijden’. Bedenk ook dat je geen verklaring schuldig bent, je hoeft geen verantwoording af te leggen.

Ook hier helpt de hartademhalingsoefening om de verbinding met jezelf te versterken.

Doe je veel voor anderen en maak je het ze graag de zin?

Dit zogenaamde please-gedrag is meestal dieper verankerd en is een terugkerend patroon. Overtuigingen zoals dat je anders niet aardig gevonden wordt, of dat je anders niet gewaardeerd, niet gezien of niet gehoord wordt, spelen hierbij een grote rol. Belangrijk is om dat patroon te doorbreken en de onderliggende oorzaak op te sporen en te resetten.

In mijn praktijk Mount Effortless werk ik regelmatig met cliënten die last hebben van dergelijke overtuigingen en patronen. Met Mind Eye Power wordt op een milde manier het patroon van pleasen opgelost en krijg je er gezonde grenzen voor terug door middel van nieuwe inzichten.

Wil je meer weten over ‘in verbinding blijven met jezelf’? Mijn artikel over dit onderwerp is te vinden op mijn website Mount Effortless | Van overleven naar moeiteloos leven

Liefs, Nienke

Uden

Mount Effortless | Van overleven naar moeiteloos leven

Spread the love

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.